18 Dis 2008

syahdu-nye malam raya~

"Allah..huakhbar Allah...huakhbar Allah...huakhbar!"
"Laillah..haillallah..huallah...huakhbar!"
"Allah...huakhbar walillah..ilham!"

Semua umat islam kat muka bumi ni pasti kenal amat dgn alunan syahdu ni kan?Malam raya Aidil-adha yang lepas, sama macam malam-malam raya yang lain.Dah jadik adat buat keluarga kami sejak hampir 3 tahun menjadi penghuni KINTA PERDANA.(nama kwsn rumah baru parents-ku).Setiap malam raya, setiap rumah orang ISLAM di KINTA PERDANA akan bergema takbir raya.Jemaah surau kat sini amatlah aman permai dan bagus amat.Semuanya sepakat bertakbir dari rumah ke rumah setiap malam raya.

Raya Haji kali ini, rumah kami di giliran yang ke-2..(yep..rumah kami memang dekat dengan surau).Jadi rumah kami memang akan ada menu istimewa setiap kali malam raya.Dan biasanya rumah kami pasti bz dari awal pagi lagi bila tiba "hari masak".Malam itu, jemaah yg datang bertakbir di rumah kami, dijamu dengan menu "roti kembung" ciptaan bonda tercinta.Alah...ala-ala capati cuma guna tepung gandum jek.Hii..hii..

Sehingga senja, barulah proses membakar roti kembung selesai..(bpeluh-peluh along dgn angah kat depan kuali tuh..hihihi)Malam itu, ayah kami kene keje shift DCC.8 malam sampai 8 pagi ke-esokkan-nya.Kalu siapa yg anak polis, nak-nak department trafik atau MPV (ronda) mesti tau apa tu shift DCC.Aku pun tak bape pandai sgt.Tapi kalu tak silap, kene jaga bilik kawalan.Semua kereta peronda yg keluar malam tu, akan melapor pada bilik kawalan, pada ayah kami yg gilirannya kene pada malam raya itu.

Jadi cuma tinggal kami adik beradik dan emak untuk melayan tetamu istimewa setiap kali malam raya tiba.Along dan adik (abg sulong dan adik bongsu) awal-awal dah kene kerah dengan ayah ke surau.Sebelum pergi kerja lagi dah kene pesan.Buat along yang malas ke surau, malam itu, padan muka dia.Hihihihi...Tapi buat adik, biasa je, sebab dia memang rajin pegi jemaah di surau.(adik kami agak "alim".Dia selalu pakai serban kalu pergi berjemaah di surau.)

Malam itu, lepas maghrib, baru aku berpeluang untuk mandi dan mangi-mangi.Tak de lah rushing sangat sebab pinggan mangkuk(polestrin jek.mak kiteorang moden!huhu~)semua dah siap susun kat depan.Tikar dah bentang.Segala makanan dah siap dihidang dalam bekas bufet besi tu.(kan da cakap mak kiteorang moden.Tak de makna nak berhidang-hidang bagai~)Lepas mandi, aku masuk bilik dan bukak beg baju aku.Belek punya belek aku tetiba jadik agak gusar.Sebab dah tak de track suit atau pakaian sopan lagi.Suma da masuk washing machine.Adik-ku yg terperasankan keadaan kakak-nye yg cam kelam kabut ni, terus meng-offer track suit dan t-shirt lengan panjang kale hitam die pada aku.Lega rasenye..Maklumla..yg nak dtg, jemaah2 surau.Jadik pakaian pun harusla sopan beb.

Lepas menyarung baju dan me-wangikan diri dengan deodoran dan sikit perfume,(aku x de niat nak ngorat pak aji2 tu ek!!) aku selongkar balik luggage aku mencari sehelai selendang "PUSING KELILING" kale itam hadiah dari bonda tercinta.(alah selendang yg pusing2 tu, yg byk jual kat First lady tu.Nama PUSING KELILING tu aku yg bagi sebab nak pakai nye kene pusing abes atas pale).Itu je la selendang milik-ku.Sebab aku ni jenis yg tak pakai tudung, (kalau nak balik kg tok je baru pakai.tu pon mane2 tahun sekali baru balik.bukan hipokrit, tp menghormati org tua.Org tua kan suka tgk org bersopan santun dari segi rohani dan jasmani)

Lepas je cucuk jarum peniti terakhir atas kpala, aku pon kuar dari bilik dalam lenggok yg penuh sopan.Kluar je dari bilik da nampak wajah bonda tercinta.
"Ha......!Lawanye....!"
Kate-kate pujian dari mulut mak keluar sebaik saja mata-nye menatap wajah anak gadis-nye yg ala-ala wardina safiyah malam itu.Blushing la muka aku sepanjang malam.Apa lagi bila da kene puji, mula la sesi berlensa dgn adik-ku yg sememangnya suka control ayu.Anak kakak-ku yg juga meranggap kekasih cinonet aku juga tak ketinggalan untuk sama interframe menunjukkan gigi depannya yg da rongak pada lensa kamera.(sori la ta dek picha nak upload sebab suma tinggal kat KINTA PERDANA)

Sedang kami bz berlensa manakala mak dan angah(kakak saye!!) tgh ralit menonton tv, terdengar salam dari luar rumah.
"Assalammualaikum..."
"Waalaikummussalam.."
Sahut mak dari dalam.Kami be-3 berlari rempit ke dapur.Kunun-kunun malu lah tu..Tetamu istimewa kami dah sampai.Malam itu, aku jumpa semula wajah-wajah yang jarang sekali aku jumpa.Sebab aku satu-satunya anak mak dan ayah yang duduk merantau di negeri orang.Yang lain suma masih berkepit bawah ketiak.Termasuk-lah along yg sekarang umo da 26 dan kakak-ku yg da anak 1 nak masuk 2.Ada juga jiran kami yg tidak tahu lansung tentang kewujudan aku sebagai anak mak dan ayah, sebab wajah kami anak perempuan ayah dan mak sama.Orang luar susah nak cam.Macam kemba la plak.Heheh..

Haji Shahriman, ketua KINTA PERDANA dan beberapa lagi nama yg aku selalu denga tapi tak kenal wajah.Namun pak haji ni cukup menarik perhatian aku.Aku suka pakcik ni.Perwatakan dia, sangat gentleman.(lantak la korang nak kate ape...)Aku suka lihat Haji Shahriman dengan jubah dia, dan kain lebai yg sentiasa berselepang di bahu.Lain-lain muka yang aku nampak ialah wajah-wajah anak muda yg tak pernah aku jumpa sebelum ni.Mungkin semua-nya juga merantau macam aku.Bla raya baru nampak muka.Secara automatik-nye aku tercover-cun dgn sendirinya.Hehehe....

Bila takbir bergema ruang tamu rumah kami malam itu, hati aku sayu...Entah kenapa lah.Rasa sayu..tiba-tiba teringatkan arwah Tok Salleh kami.Tiba-tiba teringatkan arwah Tok Wan.Teringat semua-semua yg telah pergi.Teringat zaman kecik-kecik bagaimana meriahnya setiap kali hari raya tiba tak kira la raya puasa atau raya haji...Rasa semua cepat sangat berlalu.Ini lah raya haji terakhir aku sebagai anak dara mak dan ayah.Aku pasti raya haji tahun depan, aku sudah bergelar isteri kpd "DIA".Cepat sungguh masa tu jalan.Tak sedar pun sekarang dah nak jadik bini orang dah.(korang doa-doakan la)

Malam itu berakhir dengan indah..Semua tetamu makan agak banyak.Seusainya tetamu, kami anak beranak perempuan meneruskan sesi makan-makan sambil menonton TAIN 3T pada malam itu..

Malam raya...syahdu amat...
Korang ada rasa macam tu tak?Mungkin ade yg akan jawap ya dan ada yg akan jawap tak.Pada aku malam raya itu indah..Malam tu akan kita dengar takbir bergema setelah sekian lama tak mendengarnya.Aku akan rasa damai setiap kali malam raya.Satu, sebab aku tau esoknya aku tak payah keje.Dua, sebab aku tau esok aku akan jumpa semua ahli keluarga.Tiga sebab aku tau esok aku akan dapat melaram walaupun duduk kat rumah saje.Empat, sebab aku tau esok aku boleh makan free walau di-rumah sesiapa pun...Kalu nak bagi sebab kenapa aku suka malam raya, smpai kudung jari dan hancor kibod pun tak abis.

Korang suka dan syahdu tak di malam raya macam aku???

Updated : gamba-gamba


Ini ialah cuppies buat celebrate bufday adik, eno dan kekasih cinonet-ku malam raya itu



Muka poyo bajet ayu



Ni je la yg ada, gamba gigi burok tak de la plak..

Tiada ulasan: