30 Dis 2008

Al-Fatihah Nenek Zamrut

19 Disember 2008,

Waktu tengah leka melayan X-box 360 kira-kira jam 8 malam, aku disampaikan berita yg nenek meninggal dunia.
Agak tersentak, dan kelam kabut bersiap, malam itu juga kami bertolak balik kampung.Rindu aku pada nenek.Tak sempat beraya, raya haji lepas.
Nenek demam, kata orang.Kemudian nenek meniggal macam tu aje, tanpa sakit yg teruk-teruk.Dah sampai ajal nenek.Dah 79 tahun nenek hidup kat dunia ni, tentu macam-macam yg nenek dah tempuhi.
Kali ini, aku ikut iring jenazah nenek smpai ke liang lahat.Kali pertama aku lihat bagaimana mayat disemadikan.
Sayu hati, dari malam smpai ke siangnya aku tahan air mata dari tidak mengalir, akhirnya mengalir juga saat jenazah nenek dikafankan.Bau kemenyan, setanggi dan air mawar memenuhi ruang rumah nenek menambahkan lagi sedih dalam hati-hati yang sedih...

Nenek, saya doakan nenek berbahagia di-alam sana.Semoga roh nenek bersama-sama dengan roh mereka yg beriman.Akan saya rindukan nenek buat selamanya.

Tiada ulasan: