16 Mac 2010

Macam Haram, Boleh??

Stress...!

Itu jek yg aku rasa semenjak dua menjak ni.Macam2 nak kena pikir lam kpala otak.Mungkin ni la namanya dugaan dalam rumah tangga.Sejak boss (yang macam haram itu) bgtau yg cuti bersalin aku adalah cuti tanpa gaji, aku rasa smakin fedup nak terus kerja kat sini.Tapi aku masih bertahan sbb, mana nak carik keje lain bila perut dah memboyot gini? Sape je nak bagi keje kan? Oleh itu, aku tahan...Tahan sampai end of April, then aku akan hi2 bye2 la ngan bos aku yg memang kuku besi! (tu pon cam ne tah aku leh keje lama kat sini?)

Kalu ikut hati, memang nak berenti skang jek.Tapi kesian kat 'DIA' nanti smua expenses 'DIA' kene tanggung.Aku tak sampai hati la.Nak tanak, tepaksa la kije jugak. Moga-moga ngan kesabaran aku slama keje kat sini, akan murahkan lagi rezeki kami. Dulu sbelum kawin, mmg senang dapat offer keje. Even dah kawin pon, senang sangat dapat.Tapi aku la plak yang susah nak biasakan diri.Keje kejap sbulan 2, aku benti.Mungkin ni la balasan Tuhan nak bagi sbb aku tak reti bersyukur dulu kan?Tak pe, aku blajar sabar.Demi kuarga yg baru nak berkembang ni.

Sbenarnya aku dah ade beberapa plan kecil-kecilan la untuk help 'DIA' tambah pendapatan.I love bisnes!!Oleh itu macam2 idea berlegar2 kat kotak akal sampaikan tak tau nak pilih mana satu.Apa yang penting ialah: MODAL! Heheheh...skang tengah mengumpul sikit2 supaya aku leh start wat bisnes afta delivery nanti.Tanak la bagi orang jaga baby/anta kat nursery.Giler seram la citer2 dera bagai..Kalu aku start bisnes sendiri, adalah boleh menjaga baby di rumah sambil duit masuk poket..YAY!!

Dalam pada itu, (ayat buku teks skolah menengah) aku juga ada plan nak repot pasal bos kuku besi ni kat Pejabat Buruh.Dah la aku keje takde surat kontrak@yg sewaktu dgnnye.Dahtu, stiap kali MC, dia kira unpaid leave, even aku ada surat MC skalipon.Stiap bulan pulak gaji aku akan dikira mengikut kiraan bos (tak tetap la tiap-tiap bulan sbb dia kira basic bahagi berapa hari bekerja (tolak ahad & public Holiday) pada bulan tersebut).Die akan kira, mengikut kiraan yang menguntungkan dia dan merugikan aku.Sbenarnya aku malas nak repot2 ni sbb mengenangkan yang kekadang, bos (yang macam haram itu) baik jugak slalu bagi aku advance.Then kalu aku cuti-cuti slalu, die jarang la nak bising, kunun die understanding la aku ade sikit alahan sbb pregnancy kan.
Tapi bila smpai tahap dia tanak bayar gaji aku time aku cuti bersalin nanti (argghhh!tension!!) terus meluap2 plak rasa teraniaya.Kalu bleh nak repot dulu dalam ADUAN RAKYAT ke apa, biar tak de orang nak keje dengan dia dah pas ni.Bukan la nak cakap/timbulkan sentimen perkauman, tapi ade satu kaum kat Malaysia ni (bos aku kaum ini lah) yang memang tak bleh ada pangkat/duit lebih sikit.Asik nak aniaya orang jek!Tu tak kira lagi kat opis ni tak penah ade kopi ke teh ke atau biskut2 (yang slalu ade kat pantry2 opis kan?).Even air nak minum pon kene bawak sndri.Punya la berkira.....

Patut la pagi tadi maid bos (yang macam haram itu) aku ade datang opis untuk cuci2 opis ni, ngadu dengan aku.Since umah bos aku adelah beberapa langkah saja dari opis, die tak penah panggil cleaner cuci opis, die suh maid die datang cuci, jimat la duit die..(dasar taik hidung masinn!)Kakak indon tu cerita dengan aku yg die tak tahan dah nak keje lama-lama ngan bos aku.Katanya kebajikan lansung tak ada.Bos aku tak hormat lnsung kakak indon tu, (tau la die maid, tp kene la perikemanusiaan skit boleh tak?) bos aku & family suka bawak masuk anjing peliharaan diorang dalam rumah.Jadik smua tempat adalah kotor (org Islam, mane bleh ade anjing2 ni kan..)sian kat kakak indon tu.Nak smayang susah, nak makan pon susah.Geli lah sbb bekas2 anjing smua.Bila kakak indon ni mluahkan prasaan kat aku, aku leh dengar je la, pastu simpati.Nak wat cam ne lagi kan, bukannya bleh aku nak tolong ape2.Sedangkan aku yg kerja kerani bos (yang macam haram itu) ni pon teraniaya.Inikan pulak maid.


Arghhh!
Stress la macam ni..Kesian pulak kat baby dalam perut, macam2 rasa dia kene rasa.Ape yg bleh aku wat skang, cuma lah berdoa agar bos (yang macam haram itu) aku ni cepat2 sedar dan tak aniaya sesapa lagi, even kau banyak duit dan ade pangkat.Berperikemanusiaan la sikit wei!Orang lain pon nak hidup jugakk..Sekali Tuhan tarik balik smua kesenangan kau, smapi terpaksa masuk BERSAMAMU baru ade akal nanti.(Padahal aku dah sumpah bos aku dan bisnes2nye ini telingkup bila aku blah nanti.Biar jadik pengajaran supaya tak aniaya sesama manusia, )
Jahat tak aku?Dalam memboyot ini, masih sempat sumpah2 orang kan???
Stress!!

Tiada ulasan: